Doorgaan naar hoofdcontent

De G7-leiders kwamen bijeen in een huis aan de Adriaan Goekooplaan

Eerder deze week kwamen de regeringsleiders en staatshoofden van de G7-landen bijeen in het Catshuis, aan de Adriaan Goekooplaan in Den Haag. Het is geen toeval dat dat huis dat adres heeft. Een korte geschiedenis van het Catshuis, en van Adriaan Goekoop.

Het Catshuis werd in 1652 op buitenplaats Zorgvliet gebouwd als buitenhuis voor dichter en raadspensionaris Jacob Cats - hij noemde het zelf nog Huis Sorghvliet. Na zijn dood in 1660 kwam het in bezit van zijn dochter Elizabeth, en haar kinderen verkochten het in 1674 aan Hans Willem Bentinck (een vertrouweling van prins Willem III). Hij liet het na aan zijn zoon Willem Bentinck, en hij op zijn beurt weer aan zijn zoon die ook Willem Bentinck heette. Vanwege geldproblemen verkocht hij het in 1819 aan Maria Sophia Wächter-Hagen, een van zijn schuldeisers. Haar erfgenamen verkochten het in 1837 aan kroonprins Willem, de latere koning Willem II. Hij had het plan om op het landgoed een paleis te bouwen, maar dat is er nooit van gekomen en hij heeft zelf ook nooit in het Catshuis gewoond. Na zijn dood ging zijn weduwe Anna Pauwlona er wel wonen, en zij liet het na aan haar dochter groothertogin Sophie. Vijf jaar na het overlijden van Sophie werd het huis in 1902 verkocht aan ene Adriaan Goekoop.

Adriaan Goekoop werd geboren in Goedereede in 1859. Zijn vader Cornelis was er burgemeester, maar daarnaast - en dat is voor dit verhaal veel belangrijker - ook bouwondernemer en handelaar in onroerend goed. Het gezin Goekoop verhuisde naar Den Haag, waar Adriaan opgroeide in de Alexanderstraat. Zijn vader kocht her en der stukken grond rondom Den Haag, onder andere van koning Willem II. Dat grondbezit stelde hem in staat om een aantal bouwprojecten te starten als onderdeel van de uitbreiding van Den Haag, bijvoorbeeld rondom het Koningsplein. Na het overlijden van zijn vader in 1890 nam Adriaan zijn werk over; hij ging wonen in het huis van zijn vader aan de Laan van Meerdervoort. Hij kocht nieuwe stukken grond en startte de ontwikkeling van enkele nieuwe wijken. Hij legde bijvoorbeeld de eerste straten van het Statenkwartier aan. Net als zijn vader koos hij zelf namen voor de nieuw aangelegde straten. Veel van deze straatnamen zijn later door de Haagse gemeenteraad overgenomen en officieel vastgesteld, zoals het hiervoor al genoemde Koningsplein, maar bijvoorbeeld ook De Perponcherstraat, de Chasséstraat, de Suezkade, de Van Bylandtstraat en de Stadhouderslaan. In 1902 kocht Adriaan Goekoop buitenplaats Zorgvliet om vervolgens met zijn gezin in het Catshuis te gaan wonen. In 1903 schonk hij de gemeente een stuk grond aan de Laan van Meerdervoort voor de bouw van het Gymnasium Haganum. En in 1905 verkocht hij een deel van zijn landgoed voor de bouw van het Vredespaleis. Hij stierf in 1914. In 1917 stelde de gemeente Den Haag officieel de naam Adriaan Goekooplaan vast.

De erfgenamen van Goekoop verkochten de buitenplaats in 1929 aan de Staat der Nederlanden. Daarbij stelden zij de eis dat er een representatief gebouw zou worden neergezet. Omdat dat in 1940 nog niet was gelukt, kwam de buitenplaats weer in bezit van de familie Goekoop. Toen begon de Tweede Wereldoorlog en werd de buitenplaats ingenomen door de Duitse bezetters. Na de oorlog kwam het Catshuis weer in bezit van de familie, die het in 1961 alsnog verkocht aan de Staat der Nederlanden. Vanaf 1962 is het officieel de ambtswoning van de minister-president van Nederland; Dries van Agt was de laatste die er ook echt woonde. Sinds 1982 is het huis vooral in gebruik als representatieve ontvangstruimte voor de minister-president en het kabinet. Een mooie plek om met de G7 bijeen te komen dus.

Reacties

Anoniem zei…
Leuk hoor, maar was het niet logischer geweest om het de Jacob Catslaan te noemen?
Dinx zei…
@Anoniem: Er is ook een Jacob Catslaan, aan de andere kant van het park. Elders in Den Haag is ook nog een Jacob Catsstraat. En nabij het Catshuis ligt ook nog een straat die Catsheuvel heet. Vernoemingen genoeg dus!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populaire posts van deze blog

De Johan Cruijff Boulevard - over de geschiedenis van het begrip 'Engelse ziekte'

Eerder deze week werd bekend gemaakt dat de Arena boulevard in Amsterdam een nieuwe naam krijgt: hij heet voortgaan Johan Cruijff Boulevard. Iemand vroeg me waarom beide namen met een extra spatie geschreven zijn. Zou het niet logischer zijn om dat Arenaboulevard en Johan Cruijffboulevard te noemen? Ja, dat zou meer volgens de standaard zijn. In Amsterdam worden samenstellingen in bijna alle straatnamen aaneengeschreven, maar er zijn nog enkele uitzonderingen zoals de Fien de la Mar Straat en het Dwaze Moeders plein. Ook in de rest van het land komen dat soort straatnamen met extra spaties voor. Naar de reden voor dat spatiegebruik kan ik alleen maar gissen. Grote kans dat het gewoon komt door onzorgvuldigheid ergens in het proces. Pratend over die spatie kwam ook de term Engelse ziekte voorbij. Voor sommige mensen zijn 'onjuist spatiegebruik' en 'Engelse ziekte' synoniemen van elkaar. Voor anderen is 'Engelse ziekte' een ruimer begrip, waar ook het gebruik van …

Wat is de echte Monopoly-stad van Nederland? En waar ligt Ons Dorp?

Een tijd geleden heb ik al eens uitgelegd wie de straatnamen heeft gekozen voor het Nederlandse Monopoly-spel. De Nederlandse editie van het spel was de eerste waarin straatnamen uit verschillende steden werden gebruikt. Dus vroeg ik me af: is er misschien toch één stad te vinden die al die straatnamen heeft? Dan zouden ze daar mooi hun geheel eigen editie van het spel kunnen maken. Tijdens die zoektocht diende nog een tweede vraag zich aan: waar ligt Ons Dorp?

Laten we eerst eens even kijken hoe bijzonder die straatnamen uit het Monopoly-spel eigenlijk zijn. In de top-10 met straatnamen die in het Nederland het meest voorkomen, staat één straat uit Monopoly: de Dorpsstraat. Die komt in Nederland 315 keer voor, van Aalsmeer tot Zwolle. De Brink komt 67 keer voor, van Almelo tot Zuidwolde. Op 43 plaatsen ligt een Steenstraat, van Alphen aan den Rijn tot in Zwolle. Dan komen we bij een bijzonder geval: de Houtstraat komt 32 keer voor in Nederland (van Almere tot Wolvega), maar vreemd ge…

Wat is in Nederland de langste straat met één naam?

De Oudebildtdijk in de Friese gemeente Het Bildt wordt vaak de langste straat van Nederland genoemd. De straat loopt van Westhoek naar Oudebildtzijl en is volgens Google Maps in totaal 12,1 kilometer lang. Dat is best een eind inderdaad. Maar is het daarmee inderdaad de langste straat van Nederland? En meer specifiek: de langste straat die van begin tot eind dezelfde straatnaam heeft? Ik zal het maar meteen verklappen: dat is dus niet.

Als je gaat zoeken naar 'langste straat van Nederland' kom je allerlei straatnamen tegen. Ik zag dat ergens iemand de Voorstraat in Dordrecht noemde, maar die is 'slechts' 1.200 meter en daarmee met afstand niet de langste. De Laan van Meerdervoort in Den Haag wordt ook vaak genoemd, maar die is met een lengte van 5.800 meter ook zeker niet de langste straat van Nederland. Hier en daar lijkt men dat door te hebben, want daar noemt men het specifiek de langste láán van Nederland.

Ik vind gemakkelijke een paar straten die een stuk langer z…

Is het Hub of Huub van Doorne? - over straatnamen die je anders schrijft

Stel je eens voor dat er een straat naar je wordt genoemd en dat men daarbij je naam verkeerd schrijft. En stel je nou eens voor dat je zelf het straatnaambord mag onthullen en dan voor het oog van de toegestroomde menigte ontdekt dat ze je naam verkeerd geschreven hebben. Dat gebeurde Hub van Doorne in 1965.
Hubert 'Hub' van Doorne was de oprichter van DAF. Hij werd geboren in 1900 in America (in Noord-Limburg) en verhuisde op zijn twaalfde naar Deurne. Daar begon hij in 1928 samen met zijn broer Wim een eigen bedrijf: Hub van Doorne's Machine Fabriek. Dat bedrijf ging een paar jaar later Van Doorne's Machinefabriek en Constructiewerkplaatsen heten, en weer een paar jaar later werd de naam Van Doorne's Aanhangwagenfabriek N.V. DAF. Het bedrijf maakte toen voornamelijk aanhangwagens voor gebruik in de landbouw. Het bedrijf groeide verder: in 1949 werden de eerste vrachtwagens geproduceerd en nadat Hub van Doorne de Variomatic had uitgevonden ('het pientere pookj…