Doorgaan naar hoofdcontent

De Hamvraag: kun je straatnamen zo maar veranderen?

Straatnamen verander je niet zo maar. Er zijn wel redenen te bedenken waarom een gemeente zou kunnen besluiten om een straatnaam te wijzigen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat door een gemeentelijke herindeling een bepaalde straatnaam ineens dubbel voorkomt: als beide kernen die zijn samengevoegd een Kerkstraat hadden, heb je er ineens twee - en dat is niet handig. Soms verandert de verkeerssituatie waardoor een straat ineens in twee delen wordt gesplitst, en dan kan het nodig zijn om voor de duidelijkheid één van de delen een andere naam te geven. Het kan ook zijn dat de persoon waar een straat naar genoemd is toch een minder smetteloos verleden had dan was gedacht, en dan is het maar beter om de straatnaam snel te veranderen voordat de huizenprijzen kelderen.

Het veranderen van een straatnaam levert altijd veel gedoe op. Bewoners willen niet dat hun geliefde straat - waar ze misschien al veertig jaar wonen - ineens een andere naam krijgt. Bedrijven gaan schadeclaims indienen omdat ze vanwege het nieuwe adres al hun drukwerk moeten laten vernieuwen en al hun relaties adreswijzigingen moeten sturen. En dan kan het tegenwoordig ook nog wat tijd kosten voordat GoogleMaps en TomTom de nieuwe straatnamen verwerkt hebben. Straatnamen wijzigt men dus alleen als het echt nodig is.

Niet één maar honderd
De burgemeester van Ham (in Belgisch Limburg) maakte in januari van dit jaar bekend dat men van plan is om op korte termijn maar liefst 98 straatnamen in één keer te gaan hernoemen. In Ham is namelijk in de loop der tijd een behoorlijk verwarrende situatie ontstaan. Bij veel straten in Ham hebben de hoofd- en zijwegen bijvoorbeeld dezelfde naam. Er zijn wijken waar alle straten hetzelfde heten. Er zijn straten met verschillende namen voor de linker- en de rechterkant van de straat. Er zijn straten die wel duidelijke namen hebben, maar waar de huisnummering weer onlogisch is. En de drukke rijksweg door de gemeente draagt over een paar kilometer lengte achtereenvolgens de namen Kanaalstraat, Dorpsstraat, Heidestraat, Stationsstraat en Torenlaan.

Als je dat zo leest, kun je zonder de situatie ter plaatse precies te kennen al wel inzien dat dat allemaal wat verwarrend is. Niet alleen voor bezoekers en postbodes, maar ook voor politie, ambulance en brandweer. En dan blijkt dat onduidelijke straatnaamgeving ineens mensenlevens kan kosten. Reden genoeg dus voor de gemeente om in één klap 98 straatnamen te veranderen, en daarmee maar liefst 1.300 adreswijzigingen door te voeren. Dapper, maar misschien ook wel verstandig om die wijzigingen in één keer door te voeren. Het is even doorbijten, maar dan ben je ook voorgoed van de chaos af.

Protest!
Voor veel inwoners van Ham kwam dit plan echter als een donderslag bij heldere hemel. Ze kregen zonder vooraankondiging een brief in de bus met de medeling dat de wijzigingen binnen enkele maanden zouden worden doorgevoerd. En ze hadden een maand om eventueel bezwaar aan te tekenen. Deze brief werd blijkbaar overal op het goede adres bezorgd, want de inwoners reageerden massaal. De gemeente bestudeerde alle bezwaarschiften nauwkeurig en besloot in april dat een aantal straatnamen toch niet echt gewijzigd hoefden te worden. In plaats van 98 zouden er slechts 80 nieuwe straatnamen komen.

De bezwaren en klachten bleven echte binnenstromen. Het Hamse gemeentebestuur stuurde in het kader van een groots openbaar onderzoek 2000 brieven aan de betrokken inwoners, en kreeg daarop 500 reacties binnen. In augustus werd bekend dat de bewoners van acht straten in Ham zich verenigd hadden in een actiecomité (waaronder zelfs bewoners van een straat waarvan de naam helemaal niet veranderd zou worden). Het comité protesteert tegen de voorgestelde naamswijzigingen en kondigde zelfs aan op 4 september a.s. een heuse protestmars te gaan houden. "We willen het gemeentebestuur op deze manier nog eens duidelijk maken dat de plannen zoals ze nu zijn veel te drastisch zijn en dat de mensen gehecht zijn aan hun straatnaam", aldus het actiecomité.

Het resultaat?
Op 28 augustus jl. werd bekend dat het gemeentebestuur het project rond de wijziging van de Hams straatnamen helemaal anders aan gaat pakken. "In een eerste fase gaan we enkel de echt onlogische en meest dringende straatnamen veranderen", zegt burgemeester Dirk De Vis. "Nadien willen we de mensen van de andere straten in een soort stratenreferendum om hun mening vragen over het al dan niet behouden van hun straatnaam." Het doel van het Hamse straatnamenproject is en blijft het saneren van de Hamse straatnamen en nummers. "Het plan zoals het er nu voorligt, wordt echter afgevoerd en de verandering van de straatnamen zal in een eerste fase enkel doorgevoerd worden waar het echt nodig is", zegt de Hamse burgmeester. "We denken daarbij aan onlogische situaties waarbij één straat links en rechts een andere naam heeft of straten die enkel bestaan uit nummers zoals 2a, 2b, 2c enzovoort. Pas nadien gaan we de mensen van de andere straten aanspreken om te kijken of ze een andere straatnaam al dan niet zien zitten. Hiervoor zullen we een gemeentelijk comité oprichten dat de situatie straat per straat, in samenspraak met de bewoners, gaat bekijken."

Het gaat dus nog wel even duren voordat er een einde is gemaakt aan de onduidelijkheid in Ham. Zoals ik in het begin al zei: straatnamen verander je niet zo maar.

Reacties

Anoniem zei…
Niet belangrijk, maar de pjin wordt verzacht, vind ik, als de oude naam bv. geïntegreerd wordt in de nieuwe naam, die bv. de aangeeft dat bepaalde straten samen één straat vormen...
Anoniem zei…
En voor de postbodes is dit een ramp. Niet voor de vaste postman... die weet er wel raad mee, maar voor de vervanger... En als de vaste postman veranderd van ronde of op pensioen gaat... dan word het een fiasco. Weet uit ondervinding dat als een straatnaam veranderd er jaren ( zelfs twintig en meer ) later met kerst en nieuw nog steeds post op de oude benaming toegestuurd worden...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populaire posts van deze blog

De Johan Cruijff Boulevard - over de geschiedenis van het begrip 'Engelse ziekte'

Eerder deze week werd bekend gemaakt dat de Arena boulevard in Amsterdam een nieuwe naam krijgt: hij heet voortgaan Johan Cruijff Boulevard. Iemand vroeg me waarom beide namen met een extra spatie geschreven zijn. Zou het niet logischer zijn om dat Arenaboulevard en Johan Cruijffboulevard te noemen? Ja, dat zou meer volgens de standaard zijn. In Amsterdam worden samenstellingen in bijna alle straatnamen aaneengeschreven, maar er zijn nog enkele uitzonderingen zoals de Fien de la Mar Straat en het Dwaze Moeders plein. Ook in de rest van het land komen dat soort straatnamen met extra spaties voor. Naar de reden voor dat spatiegebruik kan ik alleen maar gissen. Grote kans dat het gewoon komt door onzorgvuldigheid ergens in het proces. Pratend over die spatie kwam ook de term Engelse ziekte voorbij. Voor sommige mensen zijn 'onjuist spatiegebruik' en 'Engelse ziekte' synoniemen van elkaar. Voor anderen is 'Engelse ziekte' een ruimer begrip, waar ook het gebruik van …

Wat is de echte Monopoly-stad van Nederland? En waar ligt Ons Dorp?

Een tijd geleden heb ik al eens uitgelegd wie de straatnamen heeft gekozen voor het Nederlandse Monopoly-spel. De Nederlandse editie van het spel was de eerste waarin straatnamen uit verschillende steden werden gebruikt. Dus vroeg ik me af: is er misschien toch één stad te vinden die al die straatnamen heeft? Dan zouden ze daar mooi hun geheel eigen editie van het spel kunnen maken. Tijdens die zoektocht diende nog een tweede vraag zich aan: waar ligt Ons Dorp?

Laten we eerst eens even kijken hoe bijzonder die straatnamen uit het Monopoly-spel eigenlijk zijn. In de top-10 met straatnamen die in het Nederland het meest voorkomen, staat één straat uit Monopoly: de Dorpsstraat. Die komt in Nederland 315 keer voor, van Aalsmeer tot Zwolle. De Brink komt 67 keer voor, van Almelo tot Zuidwolde. Op 43 plaatsen ligt een Steenstraat, van Alphen aan den Rijn tot in Zwolle. Dan komen we bij een bijzonder geval: de Houtstraat komt 32 keer voor in Nederland (van Almere tot Wolvega), maar vreemd ge…

Wat is in Nederland de langste straat met één naam?

De Oudebildtdijk in de Friese gemeente Het Bildt wordt vaak de langste straat van Nederland genoemd. De straat loopt van Westhoek naar Oudebildtzijl en is volgens Google Maps in totaal 12,1 kilometer lang. Dat is best een eind inderdaad. Maar is het daarmee inderdaad de langste straat van Nederland? En meer specifiek: de langste straat die van begin tot eind dezelfde straatnaam heeft? Ik zal het maar meteen verklappen: dat is dus niet.

Als je gaat zoeken naar 'langste straat van Nederland' kom je allerlei straatnamen tegen. Ik zag dat ergens iemand de Voorstraat in Dordrecht noemde, maar die is 'slechts' 1.200 meter en daarmee met afstand niet de langste. De Laan van Meerdervoort in Den Haag wordt ook vaak genoemd, maar die is met een lengte van 5.800 meter ook zeker niet de langste straat van Nederland. Hier en daar lijkt men dat door te hebben, want daar noemt men het specifiek de langste láán van Nederland.

Ik vind gemakkelijke een paar straten die een stuk langer z…

Is het Hub of Huub van Doorne? - over straatnamen die je anders schrijft

Stel je eens voor dat er een straat naar je wordt genoemd en dat men daarbij je naam verkeerd schrijft. En stel je nou eens voor dat je zelf het straatnaambord mag onthullen en dan voor het oog van de toegestroomde menigte ontdekt dat ze je naam verkeerd geschreven hebben. Dat gebeurde Hub van Doorne in 1965.
Hubert 'Hub' van Doorne was de oprichter van DAF. Hij werd geboren in 1900 in America (in Noord-Limburg) en verhuisde op zijn twaalfde naar Deurne. Daar begon hij in 1928 samen met zijn broer Wim een eigen bedrijf: Hub van Doorne's Machine Fabriek. Dat bedrijf ging een paar jaar later Van Doorne's Machinefabriek en Constructiewerkplaatsen heten, en weer een paar jaar later werd de naam Van Doorne's Aanhangwagenfabriek N.V. DAF. Het bedrijf maakte toen voornamelijk aanhangwagens voor gebruik in de landbouw. Het bedrijf groeide verder: in 1949 werden de eerste vrachtwagens geproduceerd en nadat Hub van Doorne de Variomatic had uitgevonden ('het pientere pookj…